Center for Liberal Strategies

19 юли, 2012

А защо не ИСТИНСКИ референдум за АЕЦ “Белене”?

Публикувано в: Uncategorized — Gogi @ 10:46

Напоследък по някаква причина БСП реши пак да започне да нагнетява общественото напрежение по въпроса с АЕЦ “Белене”, като за пореден път лансира идеята за политически референдум. Дори подписи се събират вече.

Нито този въпрос, нито тази тактика за решаването му, са нови. Всъщност, идеята за референдум е очевидно претопляне, защото ясно си спомням как точно преди година писах в българския Forbes именно по тази тема.

В българското общество има видимо, логично и легитимно разделение по проекта “Белене”. Някои хора са много “за”, други са просто “за”, трети са против. И всичките имат своите аргументи, имат право на своето мнение и, което е особено важно, имат право друг да не им налага мнението си, стига това да е възможно.

Политически референдум за “Белене” не може да реши тази задача. Каквото и да стане на този евентуален референдум, независимо дали ще се получи отговор “да” или отговоро “не”, ако решението на референдума наистина се превърне в политическа реалност мнението на една част от българите ще бъде силово, със силата на държавната принуда, наложено над мнението на друга част от българите. Това е трудно да се оправдае, освен ако просто няма друг начин.

А в този случай друг начин има. Нарича се пупбична подписка за събиране на капитал на търговско дружество. Тези, които много искат проектът “Белене” да се осъществи, могат да се подпишат в подписката срещу сериозни суми пари - техни си пари, техен си риск. Тези, които по-малко искат, но все пак са “за”, могат да се подпишат за по-малки суми - пак техни си пари, техен си риск. А тези, които не го искат, имат възможността да не се подписват и да не участват - тяхно си решение, техен си риск (да пропуснат бъдещи печалби). След което това търговско дружество, управлявано от своите акционери и избрано от тях ръководство, осъществява проекта на собствен търговски и предприемачески риск, като единственото нещо, което иска от държавата, е спазването на добре разписаните в различни закони процедури и разрешения по строежа и въвеждането в експлоатация на подобна мощност. При този метод няма принуда, няма силово налагане на мнението на едни над мнението на други. Всеки действа според убежденията си и лично носи отговорност за решенията и действията си. Този метод е напълно законен, напълно възможен ей сега, веднага, и напълно легитимен в очите на всички.

Не съществуват сериозни аргументи този легитимен, законен и гарантиращ ясни отговорности начин българското общество да реши дали да има или да няма проект “Белене” да бъде пренебрегван. Сътоветно, всякакви негови алтернативи, включително референдуми и други, са нелегитимни.

Но нелегитимното предложение за референдум по този невъзможен за решаване на референдум въпрос съществува и дори събира подписи (подписи, не пари!), а никой не предлага на българските граждани по-легитимната и значително по-добра опция на публичното търговско дружество.

Защо?



15 Коментара »

  1. Преписвам това, което коментирах в Медияпул.
    Г-н Ганев, вие сте сладкодумен младеж, който се е нагълтал с идеи от разни американски книжлета и от Вашите изказвания и писмени материали човек може да помисли, че не живеете в България. Срамежливо пропускате да припомните горчивия опит на милиони българи с т.нар. “масова приватизация”, когато едрите спекуланти с лесните кредити вдигнаха капитала на “приватизираните” дружества и дребните акционери издухаха супата. както казваше в един стар виц любимият герой на премиера ни- Винету : “Нима моят бял брат настъпи мотиката втори път ?”. Не нам !

    Коментар от Васил Здравков — 19 юли, 2012 @ 03:11

  2. А кой поема риска от ядрен инцидент? Фондовия пазар няма да оправи един Чернобил…

    Екстерналии, екстерналии…

    Коментар от Димитър — 19 юли, 2012 @ 03:36

  3. Защото политиците са свикнали да гледат на хората като на електорат. Не се интересуват от действителното решаване на проблемите на хората. Интересуват се от тях, само доколкото да се домогнат до публичния ресурс, Липсва комуникацията. Напълно подкрепям идеята Ви за публично търговско дружество, но не съм съгласен хората да не бъдат питани. Хората трябва постоянно да бъдат питани по всякакви въпроси. Те сами трябва да решават съдбата си и сами да носят отговорността си по отношение на публичния ресурс. Всеки политик, който си мисли, че като е взел властта и вече не се нуждае от хората трябва да си ходи. Нали не мислите, че изграждането на една АЕЦ е като да направите МОЛ в София или Пловдив? Лично аз бих участвал в такова дружество с пари, но бих искал държавата също да има отговорно отношение към въпроса, а не ролята на рекетьор. Защото още Айнщайн през 1905 г. е знаел, че бъдещето на човечеството минава през ядрената енергия, а ние сто години по-късно - не. Друг е въпроса с българския манталитет, че едно търговско дружество може лесно да бъде източено за съжаление.

    Коментар от Петър — 19 юли, 2012 @ 04:45

  4. Идеята за търговско дружество е добра. Считам, че вота при референдум по тази тема може да бъде силно манипулиран, тъй като параметрите на проекта - АЕЦ “Белене” се представят пред населението непълно, още повече, че не е ясна каква е пълната стойност на обекта.

    Коментар от Русев — 19 юли, 2012 @ 06:53

  5. До Васил Здравков:

    Уважаеми Господине,

    Извън персоналното ви отношение към мен, което ясно си личи от няколкото ви реда, някакъв аргумент извън позовавания към масовата приватизация и вицове за Винету имате ли по въпроса? Не ми става ясно какво по-точно е вашето твърдение, какво препоръчвате, и как се обосновавате. С аргументи, не с вицове. Бих оценил високо някакъв подобен принос от ваша страна.

    Коментар от Gogi — 20 юли, 2012 @ 07:53

  6. До Димитър:

    Та, въпросът е, кой поема риска от ядрен инцидент? Референдумът решава ли този въпрос? Как?

    Коментар от Gogi — 20 юли, 2012 @ 07:54

  7. Наистина ли мислите, че БГ, пословични със своята стиснатост ще инвестират собствените си пари в АЕЦ “Белене”??? И ще се съберат необходимите поне 6,5 милиарда??? Извинете, ама това е ненаучна фантастика! Желая ви успех!

    Коментар от Марио Кроненберг — 20 юли, 2012 @ 09:04

  8. До г-н Кроненберг:

    Ако нещата наистина стоят, както вие казвате, то тогава наистина проектът Белене е ненаучна фантастика. Напълно съм съгласен с вас.

    Коментар от Gogi — 20 юли, 2012 @ 09:10

  9. Точно затова е чудесно, че го прекратиха, макар и не навреме, но по-добре късно отколкото никога…

    Коментар от Марио Кроненберг — 20 юли, 2012 @ 09:32

  10. Г-н Здравков,

    защо мислите, че на приключенците наречени типово от Вас “спекулантите с лесните кредити” ще им представлява проблем да “източат” АЕЦ Белене след като е построен с парите на хората като на практика приватизират голяма част от печалбите (след като преди това са усвоили сериозна част от разходите по построяването). Разбирам огорчението Ви от събитията в началото на прехода, но не мога да разбера защо искате да дадете възможност далаверите да се повторят под друга форма (чрез държавната принуда) и някакви хора да забогатеят за сметка на обикновения българин-данъкоплатец? Приватизацията беше кранче, което вече е до голяма степен затворено, айде моля да не отваряме нови кранчета, защото желаещи да се наредят под тях има и винаги ще има!!!

    Коментар от Любен Иванов — 30 юли, 2012 @ 08:22

  11. Господа,
    Правилна е преценката на Айнщайн още през 1905 г., че бъдещето на човечеството минава през ядрената енергия, а ние сто години по-късно - не. Това което се черпи, се изчерпва,а след това. Не е ли по добре да се остави в резерва. Природата не търпи празно пространство и дибаланс, Някой търси катаклизма в невидими планети и т.н., а не виждат,че ние сами ще взривим планета. Тя е кръгла и принадлежи на нашите деца. Необходима е разумна и реална фантазия, а не криене зад псевдонаучни фантазии. В Япония не атома е виновен, защото всичко е научно изчислено, за да устои. Намерете причината породила проблема. Ние я знаем, не бъдете политици.

    Коментар от Илия Илиев — 31 декември, 2012 @ 04:42

  12. Браво!
    Така трябва,ако нямат значение експертните мнения и технико икономически оценки
    всеки да си плаща мисленето и да понесе риска от вероятността да съсипе природа,население,държава.
    Да би могло да има същински европейски контрол върху безумствата…
    04.01.2013г.

    Коментар от Сивриева-Златарова — 4 януари, 2013 @ 02:03

  13. Ще се радвам да обясните в медиите, как ще падне цената на тока за гражданите на БЪЛГАРИЯ, след като затворим “АЕЦ КОЗЛОДУЙ” ЕАД и как ще се вдигнат доходите на гражданите. Как да инвестират в зелена енергия и да се скъсат от печалби вместо изграждането на нов АЕЦ. Как ще се увеличи покупателната способност след като заплатите се намалят поне 10-пъти а може и 100 пъти за да инвестираме успешно в ГЕРМАНСКАТА икономика срещу светоната криза. Искам да обясните как 300лв. външен внос на електроенергия е по-малко от 45лв. от “АЕЦ КОЗЛОДУЙ” ЕАД за 1МВ/ч.
    Суважение към ЛИБЕРАЛА г-н Георги Ганев!

    Коментар от Ценител — 1 март, 2013 @ 08:53

  14. [...] стратегии на 19 юли 2012 и предложи да се направиподписка за събиране на капитал за АЕЦ “Белене”. С аналогични предложения се появиха и други, моя [...]

    Pingback от Feed me! » Blog Archive » Колко ще ни струва решението на референдума за АЕЦ "Белене”? — 11 март, 2013 @ 05:07

  15. protiv atomnata energija sym . vizte nashi uceni sa izmislili da polzvame vodata i kvantovi te generatori tova e bydeshteto.

    Коментар от ilija mihailov iordanov — 30 април, 2013 @ 06:46

RSS хранилка за коментарите по тази публикация. Адрес за TrackBack

Вашият коментар

Задвижвано от WordPress